Фермата за охлюви на нос Калиакра е една от първите у нас. „Началото беше точно преди десет години. Насочихме се към този бизнес, защото беше иновативен и не толкова популярен у нас. Аз и съпругата ми търсихме нов бизнес, ново начало. Разполагахме с възможност и площ. Преди това работихме в сферата на туризма. Днес отглеждаме голям сив охлюв на площ от приблизително 10 дка“. Ние сме пионери, едни от малкото, които оцеляваме, каза производителят на охлюви Пенчо Петков за Фермер.БГ.
Всичко се учи в движение
„В началото посетихме 1–2 ферми у нас от чисто любопитство. През 2009 г. заредихме фермата с охлювчета за първи път. Когато изкарахме първата реколта, започнахме интензивно да пътуваме и да създаваме контакти в чужбина. Срещнахме се с наши бизнес партньори и фермери във Франция и Белгия. Натрупахме опит. Избрахме да приложим френския начин на отглеждане на охлюви, който е по-скъп, но и по-рентабилен“.
2013 и 2014 са трудни години, които едва не отказват фермера
„Две години подред имах много сериозни фалити. През 2013 г. се случи голяма катастрофа в Австрия с огромно количество охлюви, които изнасяхме. На следващата година пък имаше голямото наводнение във Варна. След това циклонът мина и през нос Калиакра. Той наводни и моята ферма. Охлювчетата бяха малки и се удавиха“.
Мярката „Млад фермер“ му помага да си стъпи на краката
„През 2012 г. одобриха проект по мярка „Млад фермер“ по Програмата за развитие на селските райони. Средствата ми помогнаха да разширя фермата. Предимството при мен беше, че тя беше предварително изградена. След две години на сериозни фалити двете плащания по мярка „Млад фермер“ изключително много ми помогнаха да се задържа в бизнеса“.
Изминалата година е успешна за производителя
„Доволен съм от това, което постигнахме. Ние сме затворили цикъла и вече не се влияя толкова много от производството на охлюви. Вече преработвам суровината, фермата ми е туристическа атракция, имам ресторант, собствена козметична серия. Моите охлюви вече не ми стигат, затова купувам от още 2–3 ферми. Даже сега вземам охлюви от българин в Словения. Положението обаче не е толкова добро при много други фермери. Охлювите са жива стока и не всеки път можеш да отгледаш голямо количество, което да ти покрие разходите“.
Продукцията му се реализира изцяло у нас
„Правим всичко възможно охлювът да навлиза като храна и да се популяризира. В цялата страна имаме разработени пазари, доставяме суровина. Помагаме и на готвачите в бутикови ресторанти с рецепти. Разработваме втора козметична серия с екстракт от охлюви. През 2015 г. отворихме фермата за туристически посещения и се радваме на голям чуждестранен интерес. Предстои ни да открием първия по рода си Музей на охлюва. Отделно насърчаваме хората, които искат да отглеждат охлюви. Наскоро имах среща за една ферма в Горна Малина. От Добрич искат да дойдат за консултация. Гледам да помагам на фермерите, за да развием този бизнес“.
Този екзотичен, бутиков бизнес не е за всеки
„В нашия бранш има доста фалити, защото много хора тръгнаха с идеята, че, правейки ферма, ще спечелят големи пари. Математически нещата изглеждат по един начин, но като влезеш в материята, се оказва, че не е съвсем така. Оцеляват не тези, които правят големи ферми, а тези, които могат добре да си направят сметката. Разходите трябва максимално да се свият, като основните две пера са закупуването на охлювчета и тяхното изхранване. Навън фермерите сами преработват продукцията си и я продават. Това се случва вече и в България. Така се печели във фермерството“.
Източник: Фермер.БГ