Европейският съюз е приел директива, с която разрешава безмитен внос от Украйна и Молдова, алармира председателят на Добруджанския съюз на зърнопроизводителите Радостина Жекова
„През май Европейският съюз е приел директива 870, която на практика дава картбланш на Украйна и Молдова да внасят в ЕС без мито определени земеделски стоки. Сега търпим вноса на слънчогледа от Украйна. От Молдова пък ще влязат ябълки“, съобщи за Про Нюз Добрич председателят на Добруджанския съюз на зърнопроизводителите Радостина Жекова. Тя е убедена, че това ще доведе до унищожаване на малките производители. Големите ще издържат на база на това, че имат някакъв капитал, натрупали са някакви средства, които ще могат да раздвижат, смята тя.
По думите й слънчогледът, който се внася сега у нас, е некачествен. „Зная това от лаборатории, които правят анализи. Това е слънчоглед, който в България никой не би купил“, подчерта тя. „Цената на зърното, което идва от Украйна, е изключително ниската. Хората там са готови да продадат стоката си на каквато и да било цена, за да направят някакъв паричен поток“, каза Жекова. По нейна информация, слънчогледът транспортиран до България е на цена от 700 лева за тон. Цената а българския слънчоглед стигна пикови стойности от 2000 лева, а последните сделки бяха на 1600 лв./т, но това беше средноевропейска цена и резултат от световната търговия, коментира Радостина Жекова.
„В момента говорим за трети страни, които по никакъв начин не спазват европейски директиви т.е. няма забранени препарати, зелена сделка, ангажименти и др. От друга страна, горива и заплати там са в пъти по-ниски от нашите, а за другия европейски свят няма да коментирам. Това доколко спасява в момента Украйна и Молдова и какво ще се случи с българското земеделие е много трудно да се прогнозира“, подчерта тя.
Още повече, че това се случва в една изключително наситена с инфлация година. Ако за 2022/2023 година ситуацията продължи по същия начин, ние ще имаме едно много по-скъпо производство, отколкото в момента, прогнозира председателят на Добруджанския съюз на зърнопроизводителите.
В момента се внася също царевица от Украйна на цена от 55 ст./кг. От Молдова пък ще влязат ябълки. В същото време в България има огромни количества ябълки, които производителите няма какво да ги правят. „Не може, за да спасиш две нации, да унищожиш собственото си производство. И говоря за производството на ЕС, а не само на България“, заяви тя. И прогнозира, че ако ситуацията продължава по този начин, гарантирано ще има фалити на малките земеделски стопанства.
В резултат на войната в Украйна на пазара на зърно има огромни неизвестни. Коментарите са, че в Украйна са засети с 30% по-малко пролетници. Спорно е каква част от пшеницата ще успеят да приберат. Не е ясно и каки са количествата на склад, защото коментарите бяха, че държат огромни количества. Не е известно и какво Русия ще прибере от завоюваните територии. Производството на зърно от Русия също е голямо. „На практика, сега светът загуби една трета от доставчиците си на зърнено-житни култури – Украйна и Русия. Ако те се върнат обратно на пазара, най-нормалното нещо е предлагането да задоволи търсенето и цената да се върне там, където беше. Само че всички земеделци в Европа са направили високи разходи“, каза Радостина Жекова. Даде като пример, че, ако миналата година един стопанин можеше да отгледа добра пшеница със средни преки разходи 100 лв./дка, в момента е невъзможно това да се случи при разход по-малък от 200 лв./дка. Цената на горивото от 2,40 лв./л стигна 3,50 лв. Цените на торовете от 320 лв./т скочиха до 1800 лв./т.
„Ако продължи този ресурс да се внася в Европейския съюз, това означава цените на нашите стоки да стоят ниски при високи разходи, което пък води до огромен проблем за земеделието на Европа. Защото ние сме натоварени със зелени сделки, а през 2023 г. тръгва нова зелена сделка с допълнително оскъпяване, което пък е съчетано с ниски изкупни цени“, каза Радостина Жекова.
Тя посочи, че в момента от България за Украйна се изнася гориво. „Нещо, което преди месец ние казахме на министъра на земеделието и той беше изключително изненадан. Ние нямаме гориво, колеги чакаха по десет дни доставка на една цистерна гориво, а украински и молдовски цистерни пререждаха нашите, за да натоварят гориво и да излязат от страната.
„Печалното е, че на практика цяла Европа обърна гръб на европейското земеделие заради Украйна. Само че другата част на Европа има индустрия и могат да си позволят този лукс и да налеят допълнително пари в земеделието, а ние нямаме“, подчерта Радостина Жекова.