Млечните продукти, както всеки потребител вече е забелязал, поскъпнаха рекордно за година – с около 40% според официалната статистика. По верига от причини: недостигащо сурово мляко с покачващи се цени, растящи разходи, липса на туристи, свито потребление.
Тук за монопол и дума не може да става – мандрите са десетки, а 30 могат да бъдат определени като големи за местната реалност. В тази извънредна за производителите на сирене, кашкавал и други млечни продукти година “Капитал” прави преглед на основните играчи. Изводите са, че преобладават местни собственици, бизнесът често е семеен. Все пак има три чуждестранни изключения. А част от компаниите в подреждането се споменават и в скандали – дали заради спорно качество или пък съмнителни обществени поръчки, а понякога и с криминални сюжети.
Пазарът на млечни продукти в страната е малък, но конкурентен. По данни на агростатистиката през 2021 г. млекопреработващите фирми в страната са 244, като броят им дори отбелязва 1% увеличение спрямо предходната година.
Някои фирми работят само със сурово фермерско мляко, при това българско, други влагат и вносно, както и сухо или концентрирано. Част от мандрите произвеждат и млечни, и имитиращи продукти, като твърдят, че правят това в отделни предприятия или цехове, както изисква наредбата.
По данни на агростатистиката производството на някои основни млечни продукти намалява през 2021 – при бялото саламурено сирене спадът в количествата е с 6%, при кашкавала – с 4%. Окуражително е, че производството на саламурени имитиращи продукти с вложени растителни мазнини също намалява – с 5.1%.
През 2021 г. общата стойност на продажбите от млекопреработвателните предприятия е 1.07 млрд. лв. без ДДС, което е с 3.6% по-малко спрямо година по-рано. Но големите 30 компании от сектора в класацията на “Капитал” имат общи приходи за миналата година над 1.2 млрд. лв. и значителен ръст 14% спрямо 2020 г. Обяснението на числото е, че в оборотите на част от дружествата в класацията влизат и други дейности, а не само млекопреработка – например внос, животновъдство, производство на колбаси, на хляб, продажба на земеделски култури и др. Като цяло компаниите в топ 30 са с дългогодишна история, почти изцяло местна собственост, изградени преди години. Една голяма група са приватизирани наследници на държавните регионални поделения “Сердика”, други са започнали като малки производители още след промените, а трети са построени покрай присъединяването към ЕС и наличието на евросубсидии. Повечето работят за местен пазар, но някои продават и в съседни държави или за “балкански” магазини в САЩ и Западна Европа.
Сред десетте най-големи производители на млечни продукти у нас е “Недко Недков – Овчарово” – Добрич, която класацията на „Капитал“ поставя на осма позиция. Фирмата е известна с млечните си продукти с марката “Добротица”, които продава в търговските вериги и в по-малки обекти, а също и в 47 фирмени магазина в 18 населени места в страната. Обработва 60 хил. дка земя, на която отглежда земеделски култури основно за храна на 6000 животни в собствената кравеферма. Произвежда също месни продукти, както и биогаз. Едноличен собственик е агрономът Недко Митев Недков, който създава бизнеса през 1993 г.
Източник: Капитал