Изготвянето на маркетингова стратегия е основата, на която държавата трябва да стъпи, за да развива винения сектор. Това казаха заместник-министърът на земеделието Тодор Джиков по време на среща с представители на бизнеса. Срещата, на която присъстваше и заместник министър Георги Събев, бе с акцент разработване на Маркетингова стратегия за достъп до пазари и реклама на българското вино, съобщиха от МЗм.
„Документът се предвижда да е за срок от 3 години, като планираме и създаването на тематична работна група с представители на Министерството на туризма, Министерството на икономиката и бранша. „Намеренията ни са да бъде направен и финансов анализ, и да бъде осигурен бюджет за изпълнението й“, поясни Тодор Джиков. И припомни, че Министерството на земеделието работи по създаването на дигитална карта на България, в която ще бъдат включени обектите за винен туризъм.
„В съвременния свят на засилваща се конкуренция е от изключително значение да работим за утвърждаване на българското вино“, коментира заместник-министър Георги Събев. Според него усилията приоритетно трябва да бъдат насочени към пазари, които са били традиционни за родните производители, защото по-лесно се работи на места, на които вече страната ни е позната като винопроизводител. „България отговаря на високите европейски стандарти за производство на вино и използването на потенциала на ЕС е необходим за постигането на целите ни”, допълни още той.
Аграрният заместник-министър посочи още, че малките пазари, както и държавите, на които им предстои да се присъединят към ЕС са също с потенциал за реализация на българските винени продукти. „Търговските аташета също трябва да бъдат ангажирани, за да подпомагат както достъпа до пазарите, така и популяризирането на българските вина”, коментира още Събев.
Двамата заместник-министри коментираха, че се надяват разработването на маркетинговата стратегия да бъде продължена и от следващото ръководство на министерството, защото тя е в интерес на българските производители.
По време на срещата беше представен и анализ на азиатския пазар, изготвен от експерти от Министерството на земеделието. Данните в него показват, че в последните години износът на вино към държави като Япония, Китай, Южна Корея, Тайланд, Филипините и Индия намалява, а те са перспективни за развитие. Традиционно по-предпочитани са червените вина, а в някои от страните консумацията на вино е пряко свързана и с туризма. Според направените проучвания, световните производители също са насочили усилията си към азиатските пазари, което означава, че конкуренцията ще се засилва.
Представители на бранша считат, че усилията трябва да бъдат насочени и към пазарите на Индия и САЩ като ниша, която е добре да бъде разработена. Те поздравиха ръководството на министерството за започнала инициатива и заявиха готовност за подкрепа и сътрудничество.
Теми на разговорите бяха още участието на България в международни винени изложения, както и възможностите за участие във форуми, събиращи най-много представители от цял свят.
По време на срещата бизнесът коментира, че като проблем виждат липсата на национален винен щанд и бранд България на специализираните форуми. Според тях това е необходимо, защото по този начин ще се подпомогне разпознаваемостта на страната ни и популяризирането на родните вина. Обсъдено беше и създаването на винен сайт, който да дава пълна и обобщаваща информация за продуктите.
В рамките на срещата бе дискутирано и подписването на меморандум за сътрудничество между Министерството на земеделието и световния Музей на виното „Сите дю Вен“ (Cite du Vin) в Бордо, което да допринесе за разпознаваемостта на българското вино във Франция.