Начало Агроновини Животновъдство Изготвени са два варианта на концепция на нов Закон за ветеринарномедицинската дейност

Изготвени са два варианта на концепция на нов Закон за ветеринарномедицинската дейност

„Законът за ветеринарномедицинската дейност трябва да бъде така променен, че да носи добавена стойност по отношение на досега действащото законодателство, да е съобразен с всички нови регулации и да удовлетворява всички интереси по продуктовата верига, свързани с ветеринарномедицинската дейност“. Това подчерта заместник-министърът на земеделието и храните Александър Йоцев при откриването на работно заседание на Работната група, създадена от министъра на земеделието и храните за изготвяне на напълно нов проект на Закон за ветеринарномедицинската дейност. Дейността на работната група, в която са включени представители на професионалните ветеринарномедицински организации и научната общност, стартира през август 2023 г. със събиране на идейни концепции и предложения. През ноември 2023 г. беше проведена техническа среща, на която бяха набелязани времевите рамки и насоки за работа по проектодокумента и беше поет ангажимент дирекция „Политики по агрохранителната верига“ на МЗХ да обобщи предложенията и изготви два варианта на концепция и структура на проектодокумента до месец февруари 2024 г. Към момента ангажиментът е изпълнен и са изготвени два варианта за структуриране на законодателството, регулиращо ветеринарномедицинската дейност, които бяха представени на заседанието на работната група.

В първия вариант се предлага обединяване на законодателството в един общ закон, чиято структура включва обща част, която да регламентира хоризонталните ветеринарно-медицински дейности и основна част, която да съдържа отделни глави със специфични разпоредби по отношение вертикалните ветеринарномедицински дейности, националните мерки и дерогации, в това число по отношение на контрола на здравеопазването на животните; защита и хуманно отношение към животните; ветеринарни лекарствени продукти и инвитро диагностични ветеринарномедицински средства; обезвреждане, съхранение, транспортиране и унищожаване на странични животински продукти; граничен ветеринарномедицински контрол и административнонаказателни разпоредби.

Вторият вариант предвижда разработване на нов Закон за ветеринарномедицинската дейност, който да съдържа изисквания към органите за управление, финансиране, упражняване на ветеринарномедицинска професия, ветеринарномедицинска наука, както и условия и ред за упражняване на ветеринарномедицинска практика и осъществяване на ветеринарномедицинската дейност във висшите училища, като отделните специфични разпоредби остават уредени в отделни закони: Закон за здравеопазване на животните и зоонози; закон за хуманното отношение към животните; Закон за страничните животински продукти и закон за ветеринарните лекарствени продукти. При втория подход всеки отделен закон съдържа общи положения, включващи мерки за контрол, условия и ред на прилагането му и административнонаказателни разпоредби.

След обсъждане на предимствата и недостатъците на двата варианта и процедурните действия, които следва да бъдат извършени след избора на най-подходящия, работната група избра разработването на закона съобразно първия вариант на концепция.

„Вариантът, който работната група подкрепи е за създаване на изцяло нов рамков закон по отношение на цялото останало законодателство в сектора“, подчерта доц. д-р Илиян Костов, директор на дирекция „Политики по агрохранителната верига“. „В него ще следва да залегнат приоритетите и целите на рамковия регламент на ЕС за здравеопазването на животните, като изцяло бъде променена досегашната структура на закона и бъде съобразена със структурата и обновената визия на европейското и национално законодателство в сектора“, посочи още д-р Костов.

Одобреният вариант на концепция ще бъде представен в Комисията по земеделие, храни и гори в Народното събрание през следващия месец, след което като ще бъде изготвена и актуализация на цялостната предварителна оценка на въздействието, която е предвидено да бъде изпратена за становище до дирекция „Модернизация на администрацията“ в Министерски съвет до края на месец март т.г., така че през април да стартира изготвянето на самия проектозакон с хоризонт на финализиране на текстовете по него до октомври 2024 г. и представянето му за обществено обсъждане.