Министерството на земеделието подготвя Национална стратегия за реклама и насърчаване на износа на българско вино с тригодишен обхват, съобщиха от МЗм. Работната група, която ще подготви документа, проведе заседание и бе водена от аграрните заместник-министри Тодор Джиков и Георги Събев. В срещата участваха още представители на министерствата на земеделието и на туризма, браншови организации на производителите на вино и грозде, преподаватели от УНСС, УХТ и др.
„Нуждаем се от маркетингова стратегия, която да засили продажбите на българските производители във високия ценови сегмент, и държавата трябва да подкрепи финансово реализацията на мерките, които ще бъдат разписани съвместно с професионалистите от сектора“, заяви заместник-министър Тодор Джиков.
„Необходим е нов цялостен подход към българското винопроизводство, което ще подпомогне развитието както на лозаро-винарския сектор, така и на селските райони и ще ги направи по-атрактивни. Преди няколко десетилетия страната ни е била трети най-голям износител в света по обща стойност. Сега конкуренцията е много по-голяма и агресивна. Всеки ден, в който не се работи за засилване на българския винен износ, е ден пропуснат в полза на нашите конкуренти“, посочи заместник-министър Георги Събев. Той допълни, че е важно при позиционирането на българското вино да се подчертае, че то е продукт с високи качества, включително чрез схемите за защитено наименование за произход и защитено географско указание.
Заместник-министър Георги Събев каза още, че не трябва да се подценяват страните от региона, но също и по-далечните пазари, за да се обхванат всички възможности българските производители да станат разпознаваеми, въпреки силната конкуренция. Той допълни, че стратегията трябва да включва обучение на българските и чуждестранните потребители кои са българските региони, каква е легендата и историята около тях.
„Събрахме производители, научен потенциал и експерти в търговията, за да изясним какво искаме да постигнем. За да навлезем трайно на чуждите пазари, е важно да знаем какво искат производителите на грозде, на вино и търговците на външен и вътрешен пазар“, заяви заместник-министър Тодор Джиков.
Участниците в срещата обсъдиха избора на целеви пазари и таргет групи, които ще бъдат обхванати от стратегическия документ, капацитета за развитие и експорт на българските винопроизводители, участието в престижни изложения, потенциала на традиционните български сортове и дадоха примери за успешна реализация на българско вино във високия ценови сегмент в трети страни. Срещите на работната група ще продължат, като браншовите асоциации имат възможност да представят писмени предложения за стратегическия документ.