Начало Последни новини Ветеринарната гимназия в Добрич изгражда личности с добра визия за бъдещето

Ветеринарната гимназия в Добрич изгражда личности с добра визия за бъдещето

Нашите деца са здраво стъпили на земята; изучават много повече медицина, биология – всичко, свързано с отношение към животните. Няма как да си добронамерен към тях, а да не си такъв към хората. Това прави учениците ни добре изградени млади личности с визия за бъдещето, каза в интервю за Про Нюз Добрич д-р Светла Тодорова, директор на Професионалната гимназия по ветеринарна медицина (ПГВМ) „Проф. д-р Георги Павлов“.

От години, включително през настоящата кандидатгимназиална кампания, интерес към учебното заведение проявяват деца и от съседни области – Варна, Силистра, Търговище, Шумен. Ветеринарната гимназия в Добрич е една от трите в България и единствената в Североизточна България. Останалите две се намират в Стара Загора и Ловеч.

ПГВМ предлага обучение по професиите „Ветеринарен техник“ – с и без изучаване на чужд език, „Контрол по качество на храни и напитки“ и „Лаборант“, а оттам и възможности за реализация, защото „в момента има крещяща нужда от средни управленски кадри“ в тези сфери, казва директорът на учебното заведение.

„Работим с няколко силни фирми в Добрич за „Контрол по качество на храни и напитки“ и „Лаборант“ – „Веселина“, „Олива“ и „Добруджански хляб“, които казват, че се нуждаят от такива кадри, и чакат с нетърпение учениците ни да завършат, за да започнат работа при тях. При „Ветеринарен техник“ работодателите дори са съгласни да плащат по-нататъшното образование на децата, за да ги задържат при себе си“, допълва д-р Тодорова.Такъв е случаят със свинекомплекса „Аякс“ в с. Козлодуйци, където бивши възпитаници на Ветеринарната гимназия работят през лятото, докато следват зооинженерство или ветеринарна медицина.

„Имаме договори и с двете големи ветеринарни клиники в Добрич. За поредна година по проект „Ученически практики“ във всяка бяха разпределени по десет наши ученици. Колегите дават много добри отзиви за тях, а и децата са много доволни. Някои дори работиха повече от необходимите 240 часа, защото им е интересно“, каза още директорът на ПГВМ. Учениците, които не са от Добрич, стажуват в лечебни заведения в удобни за тях градове.

ПГВМ дава на своите възпитаници и възможности за практика в чужбина. До момента гимназията има реализирани около 40 проекта. Последният, за който е одобрена, предвижда 15 ученици от професия „Ветеринарен техник“ и осем педагози да се обучават в реална работна среда. Партньор на учебното заведение за този стаж е Селскостопанската гимназия в белгийския град Торхаут. Тя има много добри контакти с местни фермери, в чиито модерни животновъдни стопанства ще проведат международната си практика възпитаниците на добричкото училище, казва д-р Тодорова.

„Обикновено предварително посещаваме фермите, в които ще стажуват нашите ученици, за да видим какви са условията. Има деца, които се интересуват от овцевъдство, затова ги насочваме натам. Има такива, които по наследствена линия искат да развият уменията си в определено въдство, така че се съобразяваме с техните желания“, добавя тя.

В момента Ветеринарната гимназия чака одобрение за още два проекта. Единият отново е свързан с професионалното образование, а другият има за цел да развие у учениците хуманно отношение към животните. „Работим по много проекти. Имало е години, в които сме изпълнявали едновременно четири проекта по „Еразъм“. Това е натоварващо за екипа, но полезно за учениците“, казва още директорът на ПГВМ.

Учебното заведение разполага и със собствена ферма, където учениците от XII клас провеждат практика два дни седмично, а от XI клас – един. „Имаме класни стаи и много добри условия. Така им е направено разписанието, че те са там изцяло и придобиват умения за работа с едни животни. По „Ученически практики“ засилихме работата с дребни декоративни животни, тъй като в училище имаме операционна зала, но не е като в една клиника – ежедневно да има пациенти. Затова изключително ползотворно работим с двете клиники в Добрич“, обясни д-р Тодорова.

Учениците се обединяват не само около избраните от тях професии, но и около интересите си. „От години имаме ученически клуб, посветен на екопътеките в Добруджа. Всички новоприети деца минават през него и обхождат екопътеките. Имаме и клуб „Млад фермер“, в който се записват ученици и от другите професии, както и клуб по здравословно хранене, в който децата готвят, месят питки, обменят рецепти от бабите си“, разказа директорът на ПГВМ. Ученическите съвети също са изключително ентусиазирани и отбелязват с различни тържества Деня на розовата фланелка, Деня на приятелството, Деня на целувката. Календарът им е изключително богат на събития и инициативи, коментира д-р Тодорова.

Училището насърчава своите възпитаници да развиват и предприемаческите си умения. Тази година по линия на фондация „Джуниър Ачийвмънт“ в ПГВМ са основани четири ученически компании. „Всяка от тях има екип, който избира шеф на фирмата, избират дейността, която ще развиват и произвеждат нещо със собствените си ръце“, обясни директорът на учебното заведение.

Една от компаниите се занимава с производство и търговия на тор, друга отглежда и развъжда рибки в двата аквариума в гимназията, трета прави екокартички, които могат да бъдат посадени и от тях да поникнат цветя, четвърта отглежда шафран. Децата решават нещо, правят го и вече са завоювали множество награди. Съществен принос за това има учителка, която е изключително амбициозна и помага много на децата, като ги учи, че може да има печеливш бизнес, стига да намерят правилната ниша, в която да се развиват, обясни д-р Тодорова.

Според директора на Ветеринарната гимназия добро възпитание дават не само разнообразието от дейности и подкрепата, която екипът оказва, но и физическата среда. Затова трябва да има дух – цветята, картините, как изглеждат класните стаи, дори тоалетните. Това е изключително важно и като директор, преди доста години, започнах оттам. И децата пазят. „От 2007, когато ремонтирахме тоалетните, няма нищо счупено или надраскано. Това ми показва, че те уважават труда на колегите, които са работили толкова много по различните проекти, за да постигнем тази приятна среда“, казва д-р Тодорова.

„Гордея се, когато видя наши ученици с какво желание развеждат деца, които са дошли с родителите си, за да добият представа за гимназията“, допълва директорът на ПГВМ. По думите ѝ показател, че в училището има развито чувство за общност, е големият брой бивши възпитаници, които записват децата си – понякога и двете. „Става ми много приятно, защото това значи, че сме си свършили работата с първото дете или пък с родителите, които явно са доволни от образованието и възпитанието, което са получили тук“, казва още д-р Тодорова.

Тя съветва родителите на кандидат-гимназисти да посещават ПГВМ в учебно време и без предварителна уговорка, „за да видят колко тихо и спокойно е в часовете, а в междучасията – колко усмихнати са учениците, как поздравяват своите учители и как между малки и големи има приятелско отношение“.

Д-р Тодорова е категорична, че уменията, придобити в професионалните гимназии, дават на децата огромен шанс за развитие нагоре. В средното си образование те получават подготовка, която надграждат с висшето, за разлика от възпитаниците на други средни училища, които като студенти в започват да изучават дадена специалност от нулата, смята д-р Тодорова.

По думите ѝ висшите учебни заведения в България вече оценяват това и на практика. „Наскоро бяхме на 100-годишината на Ветеринарномедицинския факултет в Стара Загора. Там на ученици, които са завършили ветеринарна гимназия, оценката от държавния квалификационен изпит се умножава по коефициент 1,8“, каза д-р Тодорова. За сравнение, оценката от матурата по биология се умножава по 1,5, а от кандидатстудентския изпит по специалността – по коефициент 1.

„Тоест, те завишават коефициента от държавния квалификационен изпит, защото искат студенти, които са много по-мотивирани да учат ветеринарна медицина и знаят какво представлява професията“, обяснява директорът на ПГВМ.

Автор: Александра Антонова